Προπονητική Ποδηλασίας : RPE = f (RPM)

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld (Email :info@triathlonworld.gr)

Τίτλος : Πόσο επηρεάζει το στροφάρισμα (rounds per minute) την υποκειμενική αίσθηση κόπωσης (rate of perceived exertion)

Εισαγωγή

Εχουμε αναφερθεί πολλές φορές σε μελέτες που εξετάζουν την επίδραση του στροφαρίσματος στην επίδοσή μας. Οπως έχουμε επισημάνει υπάρχουν αρκετές μελέτες που μεταξύ τους έχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα/ ευρήματα αναφορικά με την βέλτιστη τιμή στροφών π.χ. για έναν αγώνα τριάθλου σπριντ.

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα εξετάσουμε πως η κλίμακα της υποκειμενικής αντίληψης της κόπωσης του Borg μεταβάλλεται σε συνάρτηση με το RPM (στροφές περιστροφής το λεπτό).

 

Σημασία της κλίμακας του Borg στην ποδηλασία

Πριν να αναφερθούμε σε αυτό είναι σημαντικό να αναφέρουμε έρευνα που έγινε σε ανθρώπους δίχως αθλητικό υπάβαθρο  αλλά και σε ασθενείς σε κυκλοεργόμετρο.Μέσω αυτής οι ερευνητές  καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η κλίμακα του Borg παρουσιάζει μεγαλύτερη αξιοπιστία και συσχέτιση με το έργο σε σχέση με τους σφυγμούς της καρδιάς. Ετσι οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι θα έπρεπει όλα τα ποδήλατα να έχουν μέτρηση και γνωστοποίηση στροφών.

 

Από τί επηρεάζεται η υποκειμενική αίσθηση κόπωσης

Σε κάθε άθλημα ανάλογα με την ιδιομορφία του αθλήματος, το επίπεδο του αθλητή  καθώς και την μορφή προπόνησης που κάνει αυτός η υποκειμενική αίσθηση κόπωσης εξαρτάται από περιφερειακό σύστημα (βλ.μυικό) ή κεντρικό (βλ. Καρδιοαναπνευστικό).

Ενας αθλητής που ξεκινάει ένα πρόγραμμα εκγύμνασης συνήθως το μυικό σύστημα είναι σε υψηλότερο επίπεδο από το καρδιαναπνευστικό ενώ σιγά σιγά αυτό αντιστρέφεται και αυτό γίνεται όλο και πιο έντονο σε πολύ προπονημένους αθλητές.

Ιδίως στην ποδηλασία είναι σαφές ότι  σε υψηλά φορτία η μυική δυσφορία είναι αυτή που προκαλεί την αίσθηση κόπωσης (με εξαίρεση κάποια ανηφορικά κομμάτια ίσως σκεφτεί κάποιος και δικαιολογημένα ιδίως όταν ο αθλητής κάνει ορθοπέταλο).

 

Ευρήματα έρευνας

Με εξαίρεση χαμηλές τιμές φορτίου (αυτές που είναι μέχρι και 100 watt,βλ. Power Internal) – και όσο αυξάνεται το φορτίο γίνεται πιο έντονο το φαινόμενο-  η αντιλαμβανόμενη κόπωση μειώνεται καθώς αυξάνεται το rpm.

Δηλαδή  με απλά λόγια για την ίδια τιμή φορτίου/ισχύος ο αθλητής στροφάροντας από τις 40 στροφές το λεπτό προς τις 100 στροφές το λεπτό αισθάνεται μικρότερη κόπωση.

 

Τι μας λέει η έρευνα για τους αγώνες μας και την προπόνησή μας

Οτι παρότι η βέλτιστη τιμή παραγωγής γαλακτικού ή της ενεργειακής οικονομίας μπορεί να είναι σε διαφορετικό cadence  δεν μπορούμε να αγνοήσουμε αυτό που αισθάνεται το σώμα ως κόπωση.

Το αίσθημα κόπωσης άσχετα με τις τιμές γαλακτικού & σφυγμών μπορεί να είναι καθοριστικό στην παραγωγή του αθλητικού αποτελέσματος. Σε επόμενο άρθρο θα δούμε πως ενώ οι εργαστηριακές έρευνες δίνουν συγκεκριμένα βέλτιστα στροφών (rpm) επαγγελματίες αθλητές ποδηλασίας και τριάθλου κάνουν ποδηλασία εκτός αυτών των τιμών και αυτό πολύ πιθανό να οφείλεται και στην υποκειμενική αίσθηση κόπωσης.

16 thoughts on “Προπονητική Ποδηλασίας : RPE = f (RPM)”

  1. Hey There. I found out your weblog the use of msn. That isa really neatly prepared article. I’ll you should definitelybookmark it and return to study far more of your respective handy data.Thanks for that write-up. I will definitely return.

  2. Every little thing is very open up with a really clear clarification of the issues. It had been certainly educational. Your site is very practical. Quite a few many thanks for sharing!

  3. Thanks for any other insightful Site. The spot else could I get that type of facts written in these a perfect indicates? I’ve a venture that I’m basically now managing on, And that i are around the look out for these kinds of details.

  4. I’d really should examine along with you here. Which isn’t something I Usually do! I appreciate looking at a write-up that will make people Assume. On top of that, many thanks for allowing for me to comment!

  5. I was curious if you ever thought of changing the page layout of your site?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with
    it better. Youve got an awful lot of text for only
    having one or two images. Maybe you could space it out better?

  6. When some one searches for his required thing, therefore he/she desires to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

  7. Hello it’s me, I am also visiting this website daily, this website
    is actually pleasant and the visitors are actually sharing good thoughts.

  8. Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast
    provided bright clear idea

  9. Hello there! Do you know if they make any plugins to protect
    against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?

  10. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be
    actually something that I think I would never understand.
    It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your
    next post, I’ll try to get the hang of it!

  11. I will right away grab your rss as I can not in finding your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you’ve any? Please let me recognize so that I may subscribe.
    Thanks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *