Διαδικασία επιλογής ελαστικών ποδηλασίας δρόμου

 

Εισαγωγή

Διαβάζοντας τεχνικές δοκιμές ποδηλάτων  όσο και ανταλλακτικών ποδηλάτου τόσο σε περιοδικά και ιστοσελίδες του εξωτερικού όσο και της Ελλάδας αντιλαμβάνεται κάποιος το έντονο υποκειμενικό στοιχείο στην σύνταξη του κειμένου.

Υπάρχουν μάλιστα και ορισμένοι αθλητές που θεωρούν ότι τα τεστ γράφονται ανάλογα με την σχέση που υπάρχει μεταξύ του εντύπου/ ιστοσελίδας και της εταιρείας και ότι τελικά αυτά τα τεστ δεν είναι τίποτα άλλο από advertorial.

Υπάρχουν όμως – δυστυχώς ελάχιστα -μέσα ενημέρωσης ειδικού τύπου που παρουσιάζουν ποσοτικά τεστ αξιολόγησης αθλητικού εξοπλισμού.

Είναι ορισμένα περιοδικά ποδηλασίας που έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τον εργαστηριακό εξοπλισμό.Ετσι έχουμε δει να μετράμε κάθετες και πλευρικές αντοχές, όρια θραύσης, αεροδυναμικούς συντελεστές κ.λπ.

Αξιολόγηση Ελαστικών

Πριν αρκετά χρόνια σε επαγγελματική σχέση που είχα ο ιδιοκτήτης της εταιρείας μου ζήτησε να αξιολογήσω μία νέα – τότε – μάρκα ελαστικών.

Η πρώτη επιλογή που είχα ήταν να τα δοκιμάσω στην προπόνηση και να γράψω ένα κείμενο αξιολόγησης.

Ομως πως θα μπορούσε αυτή η αξιολόγησή μου να ήταν χρήσιμη για την εταιρεία που ήθελε να σκεφτεί εάν έπρεπε ή όχι να προχωρήσει στην εισαγωγή και εμπορία αυτής της μάρκας.

Για να μπορέσω να σκεφτώ μία ολοκληρωμένη έκθεση αξιολόγησης σκέφτηκα να ξεκινήσω από την καταγραφή των στοιχείων που ζητάει ένας ποδηλάτης και να δω ποια από αυτά θα μπορούσα να τα ποσοτικοποιήσω και να τα συγκρίνω με άλλες μάρκες της αγοράς.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που θέλουμε από ένα ελαστικό ποδηλασίας ;

  • Αντίσταση στα σκασίματα- Τόσο στο πέλμα όσο και τα πλαινά του ελαστικού.
  • Αντίσταση ολίσθησης – Να έχει όσο το δυνατόν μικρότερη αντίσταση ολίσθησης. Ομως για να γίνει κάτι τέτοιο απαιτούνται ίσως ορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα μας αναγκάσουν να συμβιβαστούμε σε άλλους τομείς. Επιλέγουμε 19 ή και 21 πέλμα για να έχουμε μικρότερη αντίσταση ολίσθησης αλλά με δεδομένο την κακή ποιότητα των ελληνικών δρόμων ίσως χάνουμε σε ασφάλεια, άνεση, απορρόφηση…
  •  Ευκολία να μπει εύκολα  στην ζάντα(να μην έχει πολύ σκληρό σύρμα κάτι που μπορεί να δυσκολεύει  κάποια αθλήτρια στο να μπορεί να κάνει αλλαγή σαμπρέλας).
  • Η αντίσταση στην ηλιακή ακτινοβολία. Ενας ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την Ελλάδα
  • Η αντίσταση στην ζέστη. Επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας στην Ελλάδα
  • Η συμπεριφορά του στην βροχή. Να μην είναι επικίνδυνο στην βροχή, να μην γλιστράει στις στροφές, όταν στρίβουμε κ.λπ.
  • H συμπεριφορά του στις στροφές
  • Η αντίσταση στα πλαινά σκισίματα.
  • …Ο κατάλογος ατελείωτος ο καθένας ανάλογα με το αγώνισμα του και τις συνθήκες προπόνησης πρέπει να φτιάξει ένα πίνακα με συντελεστές βαρύτητας.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι κατασκευαστές ελαστικών ποδηλασίας αναφέρουν δύο ποσοτικούς δείκτες

  • Μέγιστη πίεση (μετρημένη σε ατμόσφαιρες ή psi), χαρακτηριστικό το οποίο κοιτούν οι περισσότεροι ποδηλάτες.
  • Την αντίσταση σε σκασίματα που εκφράζεται σε TPI.

 

 

Μερικές βασικές παρατηρήσεις

Πρέπει να τονίσουμε ορισμένα βασικά στοιχεία που αφορούν τα ελαστικά :

  • Δεν υπάρεχει τέλειο ελαστικό και δεν θα κατασκευαστεί ποτέ.
  • To κάθε ελαστικό είναι κατάλληλο για ορισμένες περιστάσεις, όπως καιρικές συνθήκες (βροχή, ζέστη) συνθήκες οδοστρώματος κ.λπ. Ενα εξαιρετικό λάστιχο για ορισμένες συνθήκες μπορεί να είναι τελείως ακατάλληλο για ορσιμένες άλλες περιστάσεις.
  • Η κάθε γνωστή εταιρεία  έχει όλων των ποιοτήτων ελαστικά με την κάθε εταιρεία να έχει και καλής ποιότητας ελαστικά. Φυσικά η κάθε εταιρεία έχει και την δική της φιλοσσοφία κατασκευής που είναι κοινή σε όλη την γραμμή παραγωγής της.
  • Επίσης να τονίσουμε ότι μπορεί κάποιος να έχει κακή εντύπωση για κάποια εταιρεία γιατί ίσως  ήταν προβληματική κάποια παρτίδα, αυτό συμβαίνει σε αρκετές κατηγορίες προιόντων. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας όταν δοκιμάζουμε ελαστικά αγώνων. Χρειάζεται να τα πατήσουμε για 200 -300χλμ ώστε να μην έχουμε κάποια δυσάρεστη έκπληξη στον αγώνα
  • Πρέπει να ελέγχουμε την ημερομηνία παραγωγής, όπως θα κάναμε και στο αυτοκίνητό μας όπως και εάν βάζαμε ένα καινούργιο ελαστικό

 

 

Ποσοτική αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των ελαστικών : Είναι εφικτή ;

Από τα παραπάνω χαρακτηριστικά υπάρχουν ορισμένα που μπορούμε να μετρήσουν οι εταιρείες παραγωγής ή και εμείς  εύκολα ποιοτικά και άλλα πολύ πιο δύσκολα.

  • Μπορούμε να μετρήσουν/ -ουμε πόσα μέτρα χρειάζεται για να ακινητοποιηθεί το ποδήλατο σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα  αν υποθέσουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε αναπαραγωγίσιμες συνθήκες (ίδια δύναμη φρεναρίσματος, ίδια ταχύτητα πριν το φρενάρισμα και ίδιο οδόστρωμα κ.λπ.). Με πολύ προσοχή ένας έμπειρός ποδηλάτης μπορεί εύκολα να σχεδιάσει ένα σχετικό πρωτόκολλο. Το έχουμε κάνει και έχουμε δει τεράστιες διαφορές μεταξύ των ελαστικών κυρίως στο ελαστικό οδόστρωμα
  • Πόσα χιλιόμετρα μπορεί να αντέξει πριν την αλλαγή/ φθορά των χαρακτηριστικών του.  Ομως εδώ είναι ένα δύσκολο σημείο, δηλαδή να μπορεί να αντιληφθεί κάποιος πότε το ελαστικό πρέπει να αλλαχθεί.  Θεωρητικά ο κάθε σοβαρός κατασκευαστής οφείλει να αναφέρει το σχετικό στοιχείο, δηλαδή πότε το ελαστικό δεν μπορεί να προσφέρει στον καταναλωτή τα στοιχεία ποιότητας που αναφέρει ο κατασκευαστής.
  • Με έμμεσο τρόπο την αντίσταση ολίσθησης (συντελεστή ολίσθησης) εξασκώντας τα ίδια watt, με το ίδιο ποδήλατο, έχοντας την ίδια αεροδυναμική στάση και καταγράφοντας την ταχύτητα που κινούμαστε. Εάν δεν έχουμε μετρητή ισχύος μπορούμε να το κάνουμε χρησιμοποιώντας ένα παλμογράφο. Φυσικά και θα εκπλαγεί κάποιος από το πόσο πολύ επηρρεάζει το ελαστικό την απόδοσή μας.

 

Εάν κάποιος έχει την δυνατότητα αλλαγής ελαστικών ανάλογα με τις συνθήκες τότε σίγουρα έχει πολλές πιθανότητες να βελτιστοποιήσει την συμπεριφορά τους ανάλογα με τις συνθήκες.

Χειμώνας vs. Καλοκαίρι. Είναι αυτοννότητο ότι άλλα λάστιχα χρειαζόμαστε τον χειμώνα όπου η έμφαση δίνεται στην ασφάλεια σε συνθήκες βρεγμένου οδοστρώματος και άλλα το καλοκαίρι με συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών.

Αγώνας vs. Προπόνηση στους ελληνικούς δρόμους. Φυσικά και στο αγώνα χρειαζόμαστε να έχουμε ελαστικά που θα βελτιστοποιούν το αθλητικό αποτέλεσμα χωρίς να σκεφτόμαστε εάν θα μας προσφέρουν άνεση/ απορροφητικότητα

 

Απλός τρόπος αξιολόγησης και αγοραστικής διαδικασίας

Για να αποφασίσουμε τί ελαστικά θέλουμε ο πιο απλός τρόπος είναι να θέσουμε ελάχιστες τιμές/ χαρακτηριστικά στους παράγοντες/ χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν :

Π.χ.

  • Τιμή – Ψάχνω για ελαστικό με τιμή από 60-80 ευρώ ανά ζευγάρι
  • Μέγιστη πίεση – Θέλω ελαστικό με μέγιστη πίεση τουλάχιστον 100psi
  • TPI – Ελάχιστη τιμή τα …

 

Σύνθετος τρόπος αγοραστικής διαδικασίας

Καταγράφουμε όλα τα χαρακτηριστικά που είναι σημαντικά για εμάς και βαθμολογούμε το κάθε ελαστικό για το κάθε χαρακτηριστικό (π.χ. 10βαθμη κλίμακα) καθώς και έχουμε ένα συντελεστή βαρύτητα ς για κάθε χαρακτηριστικό (κλίμακα 1 έως 6) π.χ.

  • Πίεση (10=200psi+ , 9 = 160-200,….) Συντελεστής βαρύτητας 6 (6=εξαιρετικά σημαντικός, 5=πολύ σημαντικός, 4= αερκετά σημαντικός, 3= μέτριας σημαντικός, 2= λίγο σημαντικός, 1=καθόλου σημαντικός)
  • Αντίσταση στα σκασίματα – (10= Χ TPI+, 9=…)Συντελεστής βαρύτητας 5

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, ΠροπονητικήΟμάδα Smart Sport (Email : info@triathlonworld.gr)

 

 

 

236 thoughts on “Διαδικασία επιλογής ελαστικών ποδηλασίας δρόμου”

  1. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that
    I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case
    I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

  2. I’m not that much of a online reader to be honest but your
    sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back later on.
    All the best

  3. First off I want to say superb blog! I had a quick question in which
    I’d like to ask if you don’t mind. I was interested
    to find out how you center yourself and clear your mind prior to writing.
    I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my thoughts out.
    I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be
    wasted simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints?
    Cheers!

  4. I will immediately clutch your rss as I can not find your email subscription hyperlink or e-newsletter
    service. Do you’ve any? Please allow me realize so that I may subscribe.
    Thanks.

  5. Hey there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.

    Is it difficult to set up your own blog? I’m not very techincal
    but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have
    any ideas or suggestions? Thanks

  6. Heya this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or
    if you have to manually code with HTML. I’m starting a
    blog soon but have no coding knowledge so I wanted
    to get advice from someone with experience. Any help
    would be greatly appreciated!

  7. Spot on with this write-up, I honestly believe that this web site needs much more attention. I’ll probably be returning
    to read through more, thanks for the advice!

  8. Oh my goodness! Impressive article dude! Many thanks,
    However I am going through troubles with your RSS. I don’t know why I am unable
    to subscribe to it. Is there anybody having
    the same RSS problems? Anyone that knows the solution can you kindly respond?
    Thanks!!

  9. Have you ever considered about adding a little
    bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all.
    Nevertheless think about if you added some great graphics or video clips to give your posts more, “pop”!

    Your content is excellent but with images and video clips, this blog could undeniably be one of the very best in its field.
    Excellent blog!

  10. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who had been doing a little research on this.
    And he in fact ordered me breakfast because I discovered it for him…
    lol. So allow me to reword this…. Thanks for the
    meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this topic here on your blog.

  11. Simply want to say your article is as astounding.
    The clearness for your submit is simply nice and that
    i can think you are an expert in this subject.

    Well along with your permission allow me to take hold of
    your RSS feed to stay up to date with drawing close post.
    Thanks one million and please continue the enjoyable work.

  12. Howdy! This blog post could not be written any better! Looking at this post reminds me of my previous roommate!
    He constantly kept talking about this. I will send this article to him.
    Pretty sure he’ll have a great read. Thank you for sharing!

  13. hey there and thank you for your info – I’ve definitely picked up anything new from right
    here. I did however expertise several technical issues using this website, as I experienced
    to reload the website a lot of times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances
    times will often affect your placement in google and could
    damage your high quality score if advertising and marketing
    with Adwords. Well I’m adding this RSS to my e-mail and could look out for
    a lot more of your respective fascinating content.
    Make sure you update this again very soon.

  14. I do not even know the way I finished up here, but I believed this put up was great.
    I do not recognize who you are however certainly you are going
    to a well-known blogger when you are not already.
    Cheers!

  15. Web gambling slot Indonesia pula sediakan game gambling slot terlengkap. Ada banyak sekali alterasi game gambling slot terbaik dari provider permainan slot yang dapat jadi opsi pemeran. Banyak provider permainan terbaik yang diadakan mulai dari pragmatic play, habenero, playtech, CQ9, Pgsoft, joker, spadaegaming serta sedang banyak lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *